Don’t Bring Me Down / We’ll Be Together est le deuxième 45 tours des Pretty Things, sorti en octobre 1964.
La face B, We’ll Be Together, est la première chanson composée par des membres du groupe à apparaître sur un disque.
Titres
- Don’t Bring Me Down (Johnnie Dee) – 2 min 8 s
- We’ll Be Together (Phil May, John Stax, Dick Taylor) – 2 min 8 s
Participants
- Phil May : chant
- Brian Pendleton : guitare rythmique
- Viv Prince : batterie
- John Stax : basse
- Dick Taylor : guitare lead
Principales éditions
- 1964 : 45 tours, Royaume-Uni, Fontana TF 503
- 1964 : 45 tours, Allemagne de l’Ouest, Fontana 267 388 TF
- 1964 : 45 tours, Australie, Philips BF-147
- 1964 : 45 tours, Canada, Fontana F-1941X
- 1964 : 45 tours, Danemark, Fontana TF 267 388
- 1964 : 45 tours, États-Unis, Fontana S-1941
- 1964 : 45 tours, Nouvelle-Zélande, Fontana TF 271806
- 1964 : 45 tours, Pays-Bas, Fontana YF 278 708
Critiques
Le single est encore mieux accueilli que Rosalyn par la presse musicale britannique. Dans Disc, Don Nicholl prédit à juste titre qu’il permettra au groupe de faire son entrée dans le Top 20 des ventes grâce à la force de la voix de Phil May et à l’enthousiasme des musiciens qui l’accompagnent. Beat Instrumental fait la même prédiction et Record Mirror est tout aussi enthousiaste, sans parvenir à s’empêcher d’avoir recours à la déjà sempiternelle comparaison avec les Rolling Stones. Le magazine américain Cash Box envisage que ce disque leur permette de percer sur le marché U.S., ce qui n’aura en fin de compte pas lieu.
“Rosalyn” was a disc I didn’t tip, nor was it a disc that climbed as high as the supporters of The Pretty Things hoped. This time however, I’m fairly certain that the group will beat a path into the Top Twenty.
“Don’t Bring Me Down” is a much better performance than the debut disc. Phil May barks the lyric strongly and is given exciting party accompaniment by the rest. Harmonica looms large in the sound and most R ‘n’ B followers will be collecting this one. I think it’s a case of a number bringing them UP, not down.
Slow, heavy blues on the turn-over was written by John Stax, Dick Taylor and Phil May and has an authentic feel.
Don Nicholl, Disc, 17 octobre 1964
Not only do the Pretty Things look like exaggerated Rolling Stones—that’s what they sound like too. It’s a pounding tortuous vocal, with loads of R & B flavour and shouting vocal. Harmonica and jerky guitar beat with pounding drum work setting the whole item off. Quite a good tune and the performance is impeccable. Flip is a slower item with clever guitar work and a subtle blues flavour running through the number. Jimmy Reed flavoured and a good flip.
Record Mirror, 17 octobre 1964
On tour, the Pretty Things whip up enormous enthusiasm. The only surprise is that they’ve waited so long for this follow-up to “Rosalyn,” their debut—which hit the charts. Trouble has been finding the right material… and this top side was penned by Johnny Dee, ex-singer of the Bulldogs, who travelled with the “Things,” soaking up their own individual sort of atmosphere.
Treatment shows signs of similarity to a Rolling Stones production, but this may not be a handicap. Phil May’s violently husky vocal work is quite exceptional, flexible and dynamic. The R & B “feel” comes through well enough… well enough to give it a chart placing. Flip, on the other hand, features slow and ponderous blues motifs, with a thoroughly way-out approach all the way. Taken on the strength of both sides, this release adds considerably to the boys’ “Rosalyn” reputation.
The session was handled by drummer-arranger Bobby Graham with Fontana recording manager Jack Baverstock. Says Jack: “I believe this will be the one to get the boys really big acceptance. They’re excited and authentic. No trouble on the recording—it was in the can after just five ‘takes’.”
Could be a pretty good seller for the Pretty Things.
Beat Instrumental, novembre 1964
The Pretty Things, the hot new English group with what looks like the longest hair of ‘em all, can break thru in the U.S. with outing on the Fontana label. Artists carve out a rockin’ r&b-styled handclapper, tagged “Don’t Bring Me Down,” in heartfelt earthy-blues style. Backing’s a slop paced blueser dubbed “We’ll Be Together.”
Cash Box, 7 novembre 1964
Classements
Au Royaume-Uni, Don’t Bring Me Down est resté onze semaines dans le hit-parade établi par le magazine Record Retailer, avec un pic à la 10e place. Il s’agit de la meilleure performance de l’histoire du groupe. Dans le classement rival du New Musical Express, le single atteint même la huitième position. En revanche, il ne fait pas mieux que 14e dans celui de Melody Maker et 13e dans celui de Disc.
Date | Position (Record Retailer) | Position (NME) | Position (Melody Maker) | Position (Disc) |
---|---|---|---|---|
24 octobre 1964 | 49 | — | — | — |
31 octobre 1964 | 34 | 17 | 43 | — |
7 novembre 1964 | 29 | 11 | 25 | 22 |
14 novembre 1964 | 17 | 9 | 20 | 16 |
21 novembre 1964 | 10 | 9 | 15 | 16 |
28 novembre 1964 | 13 | 8 | 15 | 13 |
5 décembre 1964 | 13 | 11 | 14 | 13 |
12 décembre 1964 | 17 | 11 | 16 | 16 |
19 décembre 1964 | 28 | — | 25 | 29 |
26 décembre 1964 | 42 | — | 37 | — |
2 janvier 1965 | 42 | — | 39 | — |
9 janvier 1965 | — | — | 45 | — |
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